My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Wednesday, February 23, 2011

LT dan biji SAGA


nih lah sarung dia...
LT yg tangkap
GAMBAR ni..


Pokok saga...


ape itu pokok saga..???
kereta proton SAGA???
fail! nasib baek
tak masuk pekse...
.


kowang nih...
pegi GOOGLE jap malas ye
takpe....meh LT mahu USHA ttg
pohon SAGA




kowang pernah dengar ...
pepatah melayu??? ni..


Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu bahasa

Usman Awang..

Pokok saga atau pokok tasbih (Abrus precatorius)
(bahasa enggeris : Jequirity, Black-eyed Susan, Rosary Pea atau Indian Licorice)
  • adalah sejenis tumbuhan legum yang mempunyai daun-daun pinat yang kecil.
  • Bijinya banyak digunakan sebagai manik serta di dalam peralatan muzik.
  • Bijinya amat beracun tetapi kurang berbahaya jika ditelan memandangkan biji saga mempunyai lapisan kulit yang tebal.



inilah pohon SAGA
bukan kereta proton SAGA ok..
nih lah pohon CHENTA
ehhh tuh lagi salah
hahahak ~

kisah tentang aku dan biji saga ????

dulu2 mase kechik
mase d duk kemterendak..
pohon saga LT selalu jumpe
cantik sebab biji die warne merah
LT tanye mak ni apa..??
mak akan kata nih biji SAGA
LT suke bawak main..
jadikan isi dan jahit...
wat main mcm batu seremban
hehe...saje suke....3..
kowang jumpe lagi tak pohon nih??
kat tempat LT sini ade...
so sape yg tak pernah tgk
pohon SAGA nih wujud :)
sebab tuh ade owg sebut
yang merah itu chenta
ehh silap SAGA




nih lah rupenye biji SAGA...
ade 14 semuanya
dragon balll ehh silap pulak :P
biji saga..
cantik kan???
merah..mak NGAH...
haipp kowang dok tilik tgk tapak tgn LT
lame3 ape salh ehhh????
malu nih...wink 3...



apa istimewanya ?????
  • Biji saga sangat dihargai sebagai barang kemas asli disebabkan warnanya yang terang.
  • Biji ketiga dengan hilum (kesan pemasangan) berwarna hitam, manakala yang lain pula berwarna merah terang, seolah-olah kumbang kura kura.
  • Pembuatan barang kemas dengan biji saga adalah berbahaya, dan sudah terdapat kes kematian akibat luka pada jari semasa menebuk biji tersebut untuk dijadikan manik. Walau bagaimanapun, biji saga sudah lama dianggap sebagai simbol cinta di negara China.

.




~ santai ~

semalam ma LT punye bufday ...
hapy bufday ke 46 :)
luv ma mummy...




bawu LT tahu name LT suke
buat mimik muka macm3....
kownag tgk lah ma dad....
nih sebahgiaan ma famili..
adik lain...tak dpt balik...
hemsem tak LT heheh
boyish...simple je...
sempoyzzz.....

'' hapy bufday mummy ke 46 ''
may ALLAH bless ma famili semoga panjang umur murah rezeki
amin..




notakakikudibibirmu

yang merah itu darah...
LT tak ley tgk darah
LT pengsan hahahahah
kowang mcm mane plak???
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM