My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Thursday, March 17, 2011

MALAYSIA : Tenaga Nuklear vs BoCor + Runtuh




Tenaga Nuklear : BINA atau TANAM ???

masih tidak cukup lah tenaga2 yang kita dah ada...
tenaga hidro,tenaga solar lagi ... .arang batu....?????
mesti ini yang bermain di minda korang...kan..???



bak kata tun dr Mahathir... semalam...

"" tenaga nuklear susah dikawal... ""
kita perlu kan kecekapan....

LT sokong pandangan mantan PM nih
sebab??? tgk lah bape lame dia takbir negara
melalui dasar pandang ketimur
byk teknologi yang kita nikmati...
bagi LT pandangan dia juga perlu diamil kira..



15/3/11 seramai 11 orang dilaporkan cedera apabila berlaku letupan gas hidrogen berikutan letupan di loji nuklear Fukushima Daiichi Tokyo Electric Power Co

Keputusan muktamad sama ada Malaysia akan membina loji tenaga nuklear bagi menjana kuasa elektrik akan diputuskan pada 2012, kata Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Noriah Kasnon-utusan 2010

Kebaikan tenaga nuklear;

1. menggantikan sumber tenaga asli yang lain seperti minyak, batu arang (yang boleh habis).
2. penggunaannya adalah bersih,tak ada pencemaran udara tak mengotorkan.tak ada bunyi bising ke kwasn sekitar.. tak buang effluent ke mana2 sungai atau public drain..
3. Diagnosis penyakit berbahaya.
4. Alat komunikasi canggih memerlukan teknologi ini.

Keburukan

1. Keselamatan dan keamanan dunia terancam akibat perlumbaan senjata nuklear... semua nk bina tenaga nuklear.

cth : 'Perancis telah menggunakan tenaga nuklear sehingga 80 peratus untuk penjanaan elektrik di negara mereka... .

2. Bahan radioaktif mengancam kesihatan manusia
boleh mendtgkan masalah eksihatan yg serius...

senjata makan tuan... jika gagal mengawalnya :
  1. Pendedahan radiasi berukuran 100 Rems akan merosakkan sistem peredaran darah menyebabkan sel limfosit darah akan berkurangan. Simptom awal selesema.
  2. Pendedahan kepada radiasi berukuran 200 Rems ke atas menyebabkan keguguran rambut dengan cepat, kerosakan saluran usus yang mengakibatkan mual, muntah dan cirit-birit. Pada kekuatan ini, radiasi boleh menyebabkan kerosakan saluran peranakan.
  3. Radiasi nuklear berukuran 1,000 hingga 5,000 Rems mengakibatkan kerosakan kepada pembuluh darah dan boleh menyebabkan jantung gagal berfungsi dan kematian.
  4. Pendedahan langsung kepada radiasi berukuran lebih 5,000 Rems akan menyebabkan sel otak rosak, selain membunuh sel saraf dan merosakkan pembuluh darah dalam jantung.
  5. Dalam jumlah tertentu, iodin radioaktif boleh merosakkan sebahagian atau seluruh bahagian kelenjar tiroid yang mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
  6. Menurut data kesan pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima menunjukkan mangsa cuma bertahan selama 10 tahun dan berdepan risiko jangka panjang seperti leukemia dan barah limfoma.
Bacaan radiasi di Loji Nuklear di Jepun kini mencapai tahap bahaya.
Mari kita doakan rakyat Jepun dan rakyat lain disana sentiasa selamat dilindungiNYA

sumber : lanunsepet.blogspot.com

Walaupun hanya dua keburukan, tetapi sekali berlaku kebocoran, sekelip mata generasi manusia lenyap. Lihat sahaja di Chernobyl dan pengeboman Hiroshima dan Nagasaki

so to build or not to build a nuclear power plant ni.. perlu teliti risk:benefit bg negara tersebut...

walaubagaimanapun sumber tenaga nuklear adalah sumber tenaga yang bersih, tapi dengan syarat tidak berlaku kebocoran radiasi di reaktor. Lagipun sumber fosil lambat laun akan habis dan kita perlu mencari sumber tenaga alternatif suatu hari nanti jugak kan... mungkin zaman cicit3... kite ecehhh ecehh


psst : bina nuklear power plant,malaysia nak bina dimana ... ade idea.. jepun negara yang hebat dengan kejuruteraan dan teknologinya kini terhalang juga dengan gempa yang menimpa mereka. Malaysia buat sesuatu pun boleh runtuh. Berapa banyak bangunan yang runtuh dan bocor di sini sana. Bagaimana nak membina logi nuklear yang lebih canggih binaannya. Terjaminkah?kalau terjamin LT pun sokong pembinaan nya... .

PEACE... .




notakakikudibibirmu

bawu nak bersajak..
sambung jap g ehhh...
terpanggil nak share ...
isu tentang nuklear....
KEPERLUAN atau KEHENDAK
negara kita ?? YA atau TIDAK...
pada pembinaan nya???
anda penentu masa hadapan negara
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM