My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Friday, November 25, 2011

Maal Hijrah kembali lagi....

Assalamualaikum...sahabat..

Ahad ini...kita akan menyambut Maal Hijrah...


Doa Akhir Tahun
( Dibaca selepas solat asar)




Maksudnya : Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhamad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya.

Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku.

Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhamad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

——————————————————————————————-
——————————————————————————————-

Doa Awal Tahun
( Dibaca selepas solat maghrib )


Maksudnya : Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhamad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami.

Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari Syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhamad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.


Alhamdulilah...




umur kita dipanjangkan lagi untuk meneruskan sisa kehidupan di tahun baru Islam....akhirnya buku lama ditutup dan disimpan dan akan dibuka kembali bila tiba waktu yang dijanjikan...

27 November 2011 bersamaaan 1 Muharram 1433H

kita akan ada buku baru..yang mencatit segala perbuatan kita..segala kebaikan dan keburukan kita..semua pahala kita dan semua dosa dosa kita..

kecil mahupun besar...kerana malaikat yang sentiasa menjaga kita ada di kanan dan kiri kita....merekod setiap perbuatan kita...



''doa ini bukan lah sesuatu yang wajib atau sunnah Nabi SAW. Tapi bagus amalkan.. jom baca sama-sama...sumber :pakarhowto





Maal bermaksud "bersama".

Maal Hijrah
, membawa maksud "bersama berhijrah" atau "bersama hayati Hijrah".

HIJRAH haruslah difahami sebagai berpindah dari suatu keadaan tidak baik kepada keadaan yang lebih baik.

Nabi s.a.w. bersabda, "Orang yang sempurna Islamnya ialah orang yang kaum muslimin selamat dari gangguan lisan dan tangannya dan orang yang berhijrah sebenarnya ialah orang yang meninggalkan apa yang dilarang Allah". (HR Bukhari no 6484)

INFO :

1. Bulan Muharram ialah bulan pertama dalam kalendar hijriah.

2. Bulan Muharram adalah salah satu dari pada bulan-bulan Haram.

Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (At-Taubah: 36)

Nabi saw. bersabda, “Satu tahun itu ada dua belas bulan. Di antaranya ada empat bulan suci. Tiga bulan berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Dan satu bulan lagi adalah Rejab yang terletak antara Jamadil Akhir dan Sya’ban.” (HR Muslim no. 1679)

Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab.

Umat Islam dilarang berperang dan berbunuhan dalam bulan-bulan ini kecuali jika mereka diugut.

Larangan untuk melakukan maksiat adalah lebih keras dibanding bulan-bulan lain.

Abdullah Ibnu Abbas ra. mengatakan maksiat yang dilakukan di bulan haram adalah lebih besar dosanya dan amal baik yang dilakukan di bulan haram adalah lebih besar pahalanya. (Tafsir At-Thabari)

Al Allamah Ibnu Hajar menulis, telah meriwayatkan oleh Abi Daud bahawa Nabi (صلى الله عليه وسلم) memandubkan (yakni SUNAT) berpuasa di BULAN-BULAN HARAM .

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Puasa yang paling utama sesudah puasa bulan Ramadan ialah puasa di bulan Muharram". (HR Muslim no. 1163)

sumber bacaan :lenggangkangkung-my






notakakikudibibirmu


sekadar perkongsian apa yang dibaca...
esok yeh...cuti..!!!

Monday, November 21, 2011

Dalam mihrab cinta



Mihrab Cinta
mengandung arti tempat seseorang yang ingin mencari jati diri melalui tempat sembahyangnya atau tempat istimewa yang membuatnya mengutarakan maksud dan tujuannya kepada sang pencipta. Mengadu semua masalahnya. Mengakui kesalahannya. Dan tempat dimana seseorang merasa lemah dan butuh Tuhannya. Arti Mihrab Cinta juga berarti sebuah tempat yang istimewa yang membuat kalbu seseorang merasa tenang dan pasrah kepada sang Pencipta. Dalam Mihrab Cinta inilah seseorang tidak bisa lagi berdusta dan tiada kuasa berdusta dan didalamnya mengandung rasa pasrah dan rasa taubat yang tinggi dan sungguh-sungguh dari segala kesalahan dan noda masa lalu...sumber : neyna


psst : aku lum kesempatan mau tgk..
ketika cinta bertasbih je ..yg layan...lagu nih

hurm :)
suatu saat ku kan kembali...
sambungan cari ..



hanya mahu berkarya...

Dalam mihrab cinta ku...
doaku semoga dapat ku miliki cinta mu..
cinta yang membuatkan hati ini...
makin cinta padaNYA.....

seandainya sudah termaktub....
terpisah jasad dari nyawa...
ketahuilah sang pencinta...
aku mendambakanmu...
rindu yang tak bertepi....
sayang yang tak terucap...
dengan kata2.....

Dalam mihrab cinta ku...
kusampaikan hasratku...
walaupun diri tak sesempurna....
walaupun diri tak semegah....
ku ingin mati dalam dakapan cinta yang halal...
dalam cinta yang mengikat janji ...
menjadi seorang isteri pada seorang yang bergelar suami...

namun..
perjalanan tak seindah harapan...
tak semudah perkataan...
sukar untuk ku gapai ....
walaupun diri terlalu menghampiri...
layak kah hati...
layak kah diri...
bertemu diruangan mimpi...
sekilas pandangan yang boleh membuka ..
pintu hati........ku menanti...


keja : byk keja ...heheh....
perjalanan bukan mudah....



notakakikudibibirmu....
yang terindah itu kenangan...




Link

Sunday, November 20, 2011

Hanya wanita biasa

Sesungguhnya....
Aku bukan perempuan semulia Siti Khadijah..
Aku bukan perempuan setabah Fatimah..
Aku bukan perempuan secekal Siti Aisyah...
Aku hanyalah perempuan akhir zaman...
yang sering terkhilaf dalam tindak tanduk dan bahasaku..
aku hanyalah perempuan akhir zaman,
yang kadang kala mudah terasa jiwanya..
dengan tingkah laku manusia sekeliling....
walaupun wajah dan ekspresi diri seperti...
menunjukkan yang aku tak kisah..
aku hanyalah perempuan akhir zaman,
yang cuba dan berusaha
melengkapkan diriku untuk menjadi pelengkap rusuk kirimu...
bakal suamiku.....









senyumlah walau pun dirimu berduka
kreadit: gambar lama :P






bakal SUAMI dan ISTERI ingatlah:
Mengapa mendambakan isteri sehebat Khadijah
Andai diri tidak semulia Rasulullah s.a.w.
Tidak perlu isteri secantik Balqis
Andai diri tidak sehebat Sulaiman
Mengapa mengharapkan suami setampan Yusuf
Seandai kasih tak setulus Zulaikha
Tidak perlu mencari suami seteguh Ibrahim
Andai diri tidak sekuat Hajar dan Sarah


notakakikudibibirmu
sorry seem to be the hardest WORD...
....
i'm strong cuz i've known my sadness...





Tangisannya membisu

Malam nih hati tersentuh lagi...
puisi jiwa bermain dijemari...
marilah duka kita bersatu...
didunia maya kita dipertemu...

angin malam
mencium pipi....
terasa sejuk dibelai rasa....
mengamit keindahan ciptaan yang ESA
namun...
malam ini cukup berbeda...
Tangisannya seolah membisu....
Rajuk nya menemui jalan buntu....
mampukah bertahan..
mampukah berkekalan....

sayup sayup bicara hati...
bisanya gemersik mampu
membunuh
...
acapkali dipersembah..
menjadi santapan dimeja tari....
mengikut irama duniawi...

tarian nya lemah longlai...
kaki nya lemah mengatur langkah..
mencari tapak
yang bisa tersadai...

masih kedengaran lelahnya..
masih terungkit rajuknya....
makin terserlah amarahnya...
yang pasti.....
Tangisanya
seolah membisu....





'' I'm FINE !!!! " ^^
menarik lak ayat bawah nih
jum baca kawan2


wait,....
waiting.....
i'm already GONE with wind
n DEATH....inside????



kerja : keja still xkonsisten..
huhuk..try my best

notakakikudibibirmu...

lama tak berkarya....
peace...

Tuesday, November 15, 2011

Masa..itu emas

Alhamdulillah bersua lagi
kita dalam ni....LT bz dengan keja..
nak siapkan stok..biaselah keja kilang...
tapi dunia blog masih suka...
sini tempat org mengenali LT dgn lebih baik..
dari sudut pandang yang berbeza...
nk tahu...bace lah semua entri ahhaha
LT bawu baik dr demam panas....
rase mcm berat...badan.....tapi sib baik dh ok :)
nk tulis pnjg2 tapi mata dah mengantuk lah...
masa itu emas....
sebab emas makin lama makin mahal...
kalau kwn2 ade duit lebih beli lah emas buat aset..:)

to be continue....

sgggt antok.....

beristighfarlah!!!

beristighfarlah....
mungkin ada lebih baik menanti....







“Dan hendaklah engkau memohon ampun kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah adalah amat Pengampun, lagi amat Mengasihi” (Surah an-Nisaa: 106)

“Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-Nya. Nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (secara terus menerus) kepada kamu.” (Surah Hud: 3)

“Dan orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah lalu memohon ampun atas dosa mereka dan siapakah lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu sedang mereka mengetahui. Balasan bagi mereka ialah ampunan Allah dan syurga yang mengalir di dalamnya sungai dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang yang beramal.” (Surah Ali Imran: 135-136).

Ibnu Umar menceritakan, kami pernah bersama-sama dengan Rasulullah dan kami mendengar Rasulullah mengulang-ulang membaca sebanyak 100 kali doa yang berbunyi: “Ya Allah ampunilah aku dan terimalah taubat ku, sesungguhnya Engkau Maha Penerima Taubat lagi Maha Pengasih.” (HR Tirmidzi)

Nabi saw. bersabda, “Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar (meminta ampunan) dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari, lebih dari tujuh puluh kali.” (HR Bukhari)

Dari Tsauban berkata: Apabila Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam selesai solat, baginda beristighfar tiga." Sumber: Muslim (no. 135, 591), Abu Daud dalam Shahih Abu Daud (no. 1563), Ibnu Majah (no. 938), al-Tirmidzi dalam Shahih al-Tirmidzi (no. 300) dan al-Nasa’i dalam Shahih al-Nasa’i (no. 1336).

Al-Walid radhiallahu’anh berkata, aku bertanya kepada al-Auza’i: Bagaimana lafaz istighfar baginda ? Dia menjawab:
اَسْتَغْفِرُالله، اَسْتَغْفِرُالله، اَسْتَغْفِرُاللهَ. "Astaghfirullah, Astaghfirullah, Astaghfirullah (Aku memohon ampun kepada Allah, aku memohon ampun kepada Allah, aku memohon ampun kepada Allah)." Sumber: Muslim dalam Shahih Muslim (no. 591), al-Tirmidzi (no. 300) dan Abu Daud dalam Sunan Abu Daud (no. 2151).

Nabi saw. bersabda, sesiapa yang berkata أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ “Astaghfirullahal-‘azim allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum waatubu ilaih”, nescaya diampunkan baginya sekalipun dosanya sebesar lari dari medan perang. (HR At Tirmizi, hadis no: 3577)

Nabi saw. bersabda,"Sesiapa yang selalu beristighfar, nescaya Allah akan menjadikan baginya kemudahan bagi setiap kesempitan, kesenangan bagi setiap kesedihan dan memberinya rezeki tanpa diduga olehnya". (HR Abu Daud)

sumber : lenggang kangkung.comLink

Tuesday, November 8, 2011

antara waktu dan pilihan

assalamualaikum....semua pengunjung blog...
dan yang sedia menanti dan membaca...
maaf masa selalu cemburu kan ai....hiks....
nak share simple quote...tuk kawan2...semua...
ada antara waktu....ade org benci kita...
ada masanya org orang tak benci kita....
tapi mungkin ini sebabnya...
renung renungkan.......
percaya 100% jangan....
ada benarnya ...jugak..









jom amalkan..






Dari Aban bin Osman, bahwa Nabi saw. bersabda: “Sesiapa membaca ‘BISMILLAAHIL LAZII LAA YADURRU MA’AS MIHI SYAI’UN FIL ARDI WALA FIS SAMAA’ WAHUWAS SAMII’UL ‘ALIIM’ (dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi mau pun yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui) sebanyak tiga kali, maka dia tidak akan ditimpa musibah hingga malam hari, dan sesiapa membacanya di waktu malam maka tidak akan ditimpa musibah hingga pagi hari, dengan izin Allah.” (HR Ahmad no 497) Satu ketika Aban bin Osman telah ditimpa musibah mendadak di mana dia telah ditimpa penyakit lumpuh. Sahabat hairan mengapa Aban boleh mengalami musibah mendadak, padahal dia yang telah meriwayatkan hadis doa menolak musibah. Maka Aban bin Usman dengan jujur mengakui bahwa pada hari itu dia telah terlupa membaca doa tersebut. Subhanallah.



tentang keja :

ALHAMDULILLAH aku hampir sebulan keja..
cume sedey gaji lambat masuk lak...hurm
aku dah pandai guna ubs stock control...
aku rase uitm patut suruh dak cos bba belajar benda2 camni..
at least diaorg tahu...
skill kot...hurmm masih cuba mencari
pekerjaan lebih baik..
buat masa sekarang cari pengalaman lu...
as ...

MINAH KILANG



tentang cinta :

tak mahu obvious cerita sgt tentang
personal love life.
setakat lebih senang mcm ni...
i bukan artisss OK :P
mr F dah selamat tet....
mr kacak ade jelagi...
mr A bzz dgn keja kots
mr anime...diam membisu...
skrg cume mau having fun..
and be happy..
pada org yang tak pernah nak hargai...
aku...
sila baca ini....








lagu bawu... d layan..
rase mau menari2....heheh...
happy mood song.....





sesaper yang sedey,...tuh..
layan lagu nih...

be strong OK..:)



lagu nih pun best...
ade mesej..tersendiri...
mu fav band ..nickelback...do LISTEN OK...PEACE 2 the nation...




notakakikudibibirmu...

kurangkan hasad dengki...
nk berdakwah boleh...
jika sampai nak malukan...
seseorg di public....
ape citer...muka buku ka..
bukukauada,,bukulalika...notakakika..
....berdakwahlah secara berhemah..
islam itu mudah...tiada paksaan..
yang jelik itu dari ku...
yang baik itu dariNYA...
menulis apa yang kubaca,,,dan lihat..dengar..
blog nih relaks,,,jerrrr okeyh....;)
tengs for visit
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM