My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Saturday, January 14, 2012

hukum atau hadis buka aib orang lain

for sure korang ade usha satu video trolll dari sorang awek uni*** ....
alu tak sure lah ape perasaan dia..tapi plssss...
tak salah korang nak beromantika...tuk boyfie../gurlfie...
when it comes to social network...
i repeat social network such as utube,fb,etc....
it will be your NIGHT MARE.....
but plzzz don't SUICIDE.....
byk muhasabah diri.....ingat ALLAH
if korang terjebak dgn gejala....
nak jadi VLOGGER terbaek ??? what the fish...
just be YOURself....kita bukan artis...
public akan buat mcm assumption..
and yet ini akan malukan korang...
and famili.....


hukum @ hadis...yg aku cari GOOGLE tuk korang hayati...
dan untuk diri aku juga...

Sabda Rasulullah Sallallahu ’alaihi wasallam yang bermaksud: “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahasiakan di lobang kenderaannya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Kita sepatutnya menutup aib sesama Muslim dan berhenti daripada menyebut-nyebut serta menyiarkannya, sebagaimana firman Allah: “Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebah (menyiarkan) tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat.” (Surah an-Nûr:19)

Sabda Rasulullah Sallallhu ’alaihi wasallam lagi yang bermaksud:“Barang siapa menutup aib seseorang Islam, maka Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan di akhirat. (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Tidaklah seseorang itu banyak bercakap akan aib orang lain, menyebutkan kesalahan dan mendedahkan aib mereka melainkan orang itu orang munafiq yang terhina.

Jadi adalah wajib bagi setiap Muslim, menutup aib saudaranya dan malah hendaklah menasihatkan secara sulit, lemah lembut dan penuh hikmah kerana bimbang saudaranya itu akan ditimpa celaka dengan sebab perbuatannya itu.


Nabi saw. bersabda, "Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya, dia tidak boleh menzaliminya dan menghinakannya. Sesiapa yang membantu keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi keperluannya.
angan mengintai-intai cacat cela mereka, sesungguhnya sesiapa yang cacat celanya diintai oleh Allah nescaya Allah akan buka pekungnya walaupun di tengah rumahnya sendiri". " (HR Abu Daud)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa dari kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka niscaya Allah membiarkan nasibnya ketika dia sangat memerlukan pertolongan Allah.

Dan mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan kehormatannya diceroboh niscaya Allah akan menolongnya ketika dia sangat-sangat memerlukan pertolonganNya. " (HR Abu Daud)

''tapi ada umpatan yang dibolehkan asalkan kita tak beritahu secara detail siapa2 orang yang terbabit...bukan berniat nak buruk2kan orang lain...bukan nak memecahbelahkan antara satu dengan yang lain....tujuan umpatan yang dibolehkan ni hanyalah untuk dijadikan iktibar, panduan n peringatan pada kita supaya tidak melakukan kesilapan yang sama n sentiasa berwaspada...

kita lihat sahaja dalam al-Quran n Hadith...ALLAH menceritakan kisah2 umat terdahulu untuk dijadikan pedoman n pengajaran buat kita supaya kita mengambil iktibar daripadanya...wallahua'lam.- "salinda halaqah
.net

muslim itu adalah saudara muslim yang lain..janganlah engkau menyakiti dan janganlah engkau mengkeji............................dan janganlah engkau membuka aib seseorang,,,,jika engkau membukanya,,Allah akan membuka aib kamu di akhirat kelak..

notakakikudibibirmu....
ambik iktibar...

1 kritikan membina dan membinasakan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM