My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Tuesday, May 1, 2012

Surah AT-Tin Dan Penghayatan




tujuan ALLAH s.w.t menciptakan manusia...
dan jin adalah untuk beribadah kepadaNYA
cuma beza kita sebagai manusia..
iman kita boleh bertambah dan berkurang...
sebab tu kenalah bermusahabah diri....

Dalam hidup ni..
bila aku kusut aku lebih rela pergi..
ke tempat2 yang menenangkan aku....
cth..: sungai...
rasa kagum dengan ciptaanNYA....
walaupun panas terik...air sungai masih mengalir...
kadang2 aku tertanya mana punca..
( tapi tak larat mau daki korang pernah ke?? )
lagi satu...aku suka..sgt laut...
sebab korang bayang kan..ALLAH ciptakan langit ..tanpa tiang ...pun..
ALLAH s.w.t ciptakan laut tanpa ada sempadan pun....
disitu aku mengagumi kebesaran NYA
..SUBHANALLAH indah ciptaanMU ..


gambar : google image


"MANUSIA ADALAH SEBAIK-BAIK KEJADIAN"


Allah telah berfirman dalam surah At-Tin ayat yang ke-4;

لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

yang bermaksud "Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."

buat pengetahuan semua :)
Surat At Tiin adalah surah ke-95 dalam al-Quran dan terdiri dari 8 ayat. Nama At Tiin diambil dari kata At Tiin yang terdapat pada ayat pertama surat ini yang ertinya buah Tin.



 


(1]
Demi buah Tiin dan Zaitun,
[2]
Dan Gunung Tursina,
[3]
Serta negeri (Makkah) yang aman ini, -
[4]
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).
[5]
Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,
[6]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.
[7]
(Jika demikian kekuasaanKu), maka apa pula yang menjadikan engkau seorang pendusta, (berkata tidak benar) mengenai hari pembalasan, sesudah (ternyata dalil-dalil yang membuktikan kekuasaanKu mengadakan hari pembalasan) itu?
[8]
Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim?



memang manusia sebaik2 kejadian...dalam surah at tin ayat ke 4
tapi jangan lupa ayat surah ke 5 dan ke6...
sekadar renungan untuk diri sendiri...


bagi D...
gemuk ka..hitam ka..
pendekka...ape2pun..
setiap satu nya ada keindahan masing2 yang hanya dapat
dinilai oleh orang-orang yang tercipta untuknya...
WALLAHU'ALAM

tengs tuk seseorang yang tolong bagi software Al-Quran..
tuk android..insyaALLAH..akan update lagi...;)


notakakikudibibirmu

 "You don’t have to be perfect. You don’t have to have unusual knowledge. and you don’t have to be super pious. You only need to be decent. Be sincere. Be real. Be straight up. Don’t be a fake. Don’t be like you think you try to act pious on the outside but you know what really happens in the inside. Be the best Muslim as you can be, that what was Prophet SAW said. Do as much as you can."


Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM