My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Sunday, September 16, 2012

Selamat menjadi seorang isteri yang solehah...:)



gambar : aku dan bff....mcm pengantin pulaks ;p...

lama dah tak update tentang life sendiri...
malas mo kabor kan...
kadang2 indah kadang suram...
selamat pengantin buat sahabat ku ika ...
lambat update..tapi aku berjaya sampai ke n9
buat kali petama...agak letih ...
hanya naik bas dan ktm..
yes...from ...selangor hiks...
tiring but....with my bff..
im happy for her....
semalam pun ada kawan mase kolej kahwin juga..
selamat pengantin baru aie...
semoga kalian menjadi isteri yang solehah...
diaorg dua org nih muda dari aku..2 thn..
sering mengalami kekecewaan bercinta...
tapi bagi aku ...sumday ada org akan nikahi kalian...
...
dan yes...!...aku suka mereka dah berkahwin..
aku??? rahsiaNYA....mungkin tahun hadapan...
insyaALLAH...kalau sudah sampai jodoh...

terjumpa artikel ni...

bagaimana menjadi isteri yang disayangi suami...???


Sebenarnya menjadi seorang isteri lebih mudah untuk mendapatkan keredhaan dan ganjaran di sisi Allah sekiranya seorang perempuan yang berstatus isteri benar-benar menjalankan tanggungjawab dan peranannya dalam keluarga. Menjadi isteri menuntut waktu kerja 24jam sehari
dan 7 hari seminggu. Mana mungkin tugas berat ini diletakkan pada bahu seorang suami. Oleh sebab itu sebagai isteri perlu tahu bagaimana cara untuk menjadi seorang wanita yang menjadi dambaan suami, kerana bidang tugas seorang isteri sebenarnya lebih besar berbanding lelaki walau isteri tidak mendapat kuasa veto dalam keluarga.
Sebagai seorang suami, ciri-ciri di bawah ini akan menjadikan anda wahai isteri-isteri, seorang yang bakal disayangi sepenuhnya oleh suami. Tetapi dengan syarat anda mesti cuba untuk menjadikannya kenyataan.
1. Isteri yang cerdik
Dengan erti kata bukan cerdik dari sudut akademik. Gulungan ijazah bukanlah kejayaan yang perlu anda tonjolkan untuk menjadi isteri dambaan suami. Isteri yang cerdik akan benar-benar mengenali siapakah suaminya, tahu bagaimana mengambil hati suami di waktu sedih, pandai
mengangkat suami di pandangan orang lain, tidak hanya merajuk untuk mendapat perhatian dari suami. Wahai isteri-isteri anda sebenarnya mampu lakukan ini!
2.’Assistant’ dalam pengurusan kewangan keluarga
Jangan menjadi seorang isteri yang hobinya suka shopping. Anda sebenarnya mula memeningkan suami. Lebih-lebih lagi bajet kewangan suami anda adalah di luar kemampuannya. Sebagai seorang isteri andalah yang menjadi pembantu dalam perancangan ekonomi keluarga. Anda mungkin membantu jika anda juga bekerja. Tetapi bagaimana jika anda suri rumah sepenuh masa? Jika anda tidak berkemampuan untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga, biarlah sekurang-kurangnya anda menjadi pengurus yang bijak terhadap bajet bulanan yang diberikan oleh suami anda.
3. Manager dalam segala hal
Suami diberikan kuasa untuk memimpin kerana suami lebih rasional dalam membuat keputusan. Tetapi tidak dapat menguruskan semua perkara tanpa adanya isteri. Maka andalah wahai isteri-isteri yang perlu menjadi ‘manager’. Makan pakai suami, anak-anak, kebersihan rumah, perbelanjaan rumah dan perkara-perkara kecil yang diperlukan dalam kehidupan berkeluarga tidak akan dapat diuruskan tanpa bantuan isteri. Anda perlu mula memahami hakikat ini kerana sekiranya anda mampu menguruskan semuanya dengan cekap dan baik maka sudah pasti apabila suami anda pulang dari bekerja, beliau akan memberikan senyuman yang sempurna kerana menghargai anda.
4. Selalu di belakang suami
Ramai isteri mengharapkan suami berada selalu di samping mereka. Tetapi mereka terlupa bahawa ramai suami lari dari isteri kerana isteri mereka tidak pernah berada di belakang mereka. Seorang isteri perlu menjadi penenang kepada suami, berikan suami kata-kata semangat dan pelukan di saat emosi mereka jatuh. Sekiranya anda mampu berbuat demikian, percayalah bahawa tidak akan ada wanita lain di mata suami anda. Berikan sokongan dan galakan walaupun mungkin ada perbezaan pada minat dan hobi anda berdua.
5. Menjaga perut suami dan anak-anak
Yang ini seharusnya seorang isteri tidak dapat tidak mesti tahu memasak. Bahkan kalau mahukan kasih sayang lebih dari suami kena tahu apa masakan kegemaran suami. Walaupun mungkin masakan anda tidak sehebat masakan chef, tetapi hakikatnya suami tetap mahukan air tangan isterinya dalam menyediakan makanan. Tangan seorang isteri sudah tentu bukan sahaja menyediakan yang terbaik dalam menu untuk keluarganya, tetapi juga sudah pasti isteri yang hebat akan berdoa untuk setiap usaha menyediakan makan minum suaminya.
6. Pandai jaga diri
Isteri perlu pandai jaga diri dan famili. Maklumlah mungkin ada ketikanya suami ‘out station’ kerana berkursus atau atas urusan kerja yang lain. Maka sudah tentu isteri yang pandai jaga diri dan famili akan memberikan kelegaan di hati suami.
7. Perunding imej
Kalau suami anda nampak hensem di pejabat, sebenarnya isterilah yang mendapat pujian. Terutama di pandangan mata orang-orang tua. Sebab itu isteri perlu tahu menjaga imej suami. Bila digelar sebagai perunding imej suami, maka isteri juga perlu lebih-lebih lagi pandai mengurus
imej diri. Jangan hanya nampak cantik ketika berada di luar rumah, sedangkan ketika di rumah baju T-shirt dan kain batik menjadi pakaian utama. Cuba ubah situasi ini jika anda ingin menjadi isteri dambaan suami anda.
8. Menjaga keluarga mertua
Tidak dapat tidak untuk menjadi isteri dambaan suami, jangan hanya menyayangi suami anda akan akan bahagia. Anda perlu menjaga hati semua ahli keluarga sebelah suami anda. Percayalah anda benar-benar menjadi dambaan suami apabila anda mengambil berat tentang sakit demam mertua anda. Anda menjaga mertua anda seperti ibu kandung sendiri. Kerana itu semua akan membuatkan suami anda rasa dihargai dan menerima dirinya dan keluarganya
9.Belajar menghargai
Suami perlu dihargai terutama atas penat lelalh dirinya menyara keluarga.  Oleh itu buat dirinya menyara keluarga.  Oleh itu buat dirinya rasa dihargai.  Caranya? Boleh saja dengan memberi layanan terbaik, mengingati hari penting dalam hidupnya,  memberikan hadiah atau kejutan.  Atau paling mudah dengan meluahkannya dalam bentuk kata-kata.  Pujilah suami atas usahnya memberi keselesaan kepada keluarga, dan ucapkan terima kasih atas segala yang telah dilakukan untuk membahagiakan anda.
10. Patuh pada agama
Walau seribu tip menjadi isteri yang baik tidak akan berguna jika seorang isteri itu tidak berpegang pada agama.  Jauhi segala larangan dan taatlah pada perintah-Nya.  Sesungguhnya Islam sendiri meminta kaum lelaki memilih calon isteri dari kalangan mereka yang patuh pada agama.

creadit : TIPS
notakakikudibibirmu:
semoga sahabat ku menjadi isteri yang yg disayangi suami....
mendapat keberkatan duniawi dan ukhrawi...wallahua'alam...insyaALLAH..
ingin mengucap selamat pertunangan..buat mr A...(macm dia still bukak) dah bertunang pun 1 sept..
semoga berbahgia...dan diriku jua ^^

update kul 11 ...dia online sana...mcm tahu2 jer aku..
teringat kan dia....hurm :) juz nak ubah status engaged...

maaf terpasang block anda...
tak mampu melihat...diri kamu....aperpun tima kasih kerana kejam..padam blog itu
hope kita masih berkwan dan bersahabat..atau sbg abang D..tp
apekan daya.....mungkin ini yg terbaik...........
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM