My Mr/Mis V.V.I.P ma Friends Forever

LETs : Exchange Links !!

Friday, July 26, 2013

Tanda Si dia bukan untukmu...




Cinta memang milik semua orang dan semua orang memerlukan cinta.Tapi bagaimana jika apa yang sudah kita miliki tidak kita perlukan dan apa yang kita perlukan susah untuk kita miliki.
Mungkin ketika kita membina suatu hubungan cinta dengan seseorang maka dialah satu satunya yang terbaik dari yang lain,walaupun dia sering menyakiti hati kita.


Ada 8 tanda yang mungkin boleh dipertimbangkan,
samada  dia memang untuk mu atau tidak :
1.Kebiasaan dia tidak sesuai dengan hati kamu.Misal,dia seorang perokok sedangkan kamu alergi dengan asap rokok.
2.Kebiasaan kamu tidak sesuai dengan dia.Misal,kamu suka berjalan dengan kawan-kawan tetapi dia ingin berduaan saja dengan kamu dan tidak suka ada orang lain selain kamu.
3.Dia egois dan hanya memikirkan keinginannya saja dan kamu terlalu mengalah,untuk alasan agar tidak terjadi pertengkaran diantara kamu berdua.
4. Dia ingin agar kamu merubah sifat kamu sesuai keinginan dia,sedangkan dia tidak mahu merubah sedikitpun sifat atau sikapnya yang jelik
5.Terlampau over,ertinya kemana kamu pergi,dengan siapa dia harus tahu dan akan mengikuti kamu kemanapun kamu pergi.jawapannya kamu merasa tertekan dengan perlakuannya kepada kamu.
6. Terlampau cemburu dan tidak pandang dengan siapa dia cemburu.
7.Tidak menghargai kamu di depan kawan-kawan kamu ataupun kawan dia.Misalnya,dia marah atau mengherdik di depan orang lain dan jelas akan membuat kamu malu di perlakukan seperti itu.
8.senang mengatakan kata putus.Sedikit sedikit putus,sedikit sedikit putus,itu ancaman dia kalau terjadi perselisihan faham diantara kamu.
Sememangnya memilih seseorang yang sempurna dan sesuai dengan keinginan kita itu tidak mungkin,kerana manusia memang tidak sempurna.


Tapi sekurang-kurangnya bila kita menjalin suatu hubungan hendaklah mententeramkan hati dan bukan selalu menyakiti hati.apabila 50% dari 8 tanda di atas ada pada pasangan kamu,bererti kamu harus berusaha untuk mencari seseorang yang lebih baik dari yang sebelumnya.
hasil copypaste dari :http://pemaniskata.blogspot.com


tipsss..;)

HasbunAllah wa Ni'mal Wakil : La Tahzan.



Sesungguhnya ..
Resah dihati masih menyelubungi ..
Tatkala apa yang ternyata..
Masih lagi jauh dari pentas masa..
Apatah lagi jendela bahgia...namun..

                                              "Cukuplah Allah Sebagai Penolong Kami
                                              dan Dia Adalah Sebaik-baik  Pelindung"


Semua orang mampu berbicara tentang teori..
teori kehidupan...
namun hakikat suatu kehidupan adalah datang dari..
diri sendiri...dan kehidupan yang kita pilih...


Tidak semua pertemuan akan berakhir dengan kisah bahgia..
Tidak semua perpisahan akan berakhir dengan kesedihan semata-mata...
pasti ada hikmah tersembunyi disebalik kejadian...
dan hanya DIA yang mengetahui segala yang tersurat dan tersirat...



There is no god but He,

The Living, the Everlasting,

Slumber seizes Him not, neither sleep,
To Him belongs all that is in the heavens and the earth.
Who is there that can intercede with His, except by His leave?
He knows what lies before them and what is after them,
And they comprehend not anything of His Knowledge save as He wills.
His throne comprises the heavens and the earth,
The preserving of them fatigues Him not,
And He is the All-High, All-Glorious.

[Al-Quran: Surat al-Baqarah, Ayah 255]




Setiap orang mempunya kisah berbeza begitu juga aku...
tak perlu semua perlu dicerita...
Kerana tatkala mata membaca mampu...
melahirkan rasa simpati ...
dan bukan itu yang ku mahu...
kerana ku tahu ujian itu tarbiyahNYA...
selagi aku masih bernafas...
kucuba hadapi...
walaupun diakhir nanti...
hanya aku.dan cukuplah hanya ALLAH s.w.t...
yang mengerti...






Saturday, July 20, 2013

Jangan MARAH







Sesiapa berupaya menahan kemarahan, bererti dalam dirinya memiliki kemuliaan, keberanian, keikhlasan dan kekuatan sebenar. Sebaliknya, orang yang tidak mampu menahan marah adalah golongan yang lemah.
Nabi Muhammad bersabda: “Bukanlah orang yang kuat itu (dinilai) dengan (kekuatan) dalam pergelutan, sesungguhnya orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.” (Hadis riwayat Bukhari). Pentingnya sifat menahan marah mendorong Nabi Muhammad SAW apabila diminta oleh seorang lelaki supaya berpesan atau mengajarnya mengenai sesuatu perkara, menjawab ringkas iaitu ‘jangan marah’.
Sifat pemaaf lahir dari jiwa dan hati yang tenang hasil tarbiah berterusan. Sebab itu, selalulah memupuk sifat pemaaf bermula dengan perkara yang kecil dan mudah hilang sifat marah. Jika ada sesuatu menimbulkan marah, berfikirlah sejenak untuk menilai atau muhasabah diri.
Lelaki itu seperti tidak berpuas hati dengan jawapan diberi. Dia mungkin merasakan apalah besar sangat kebaikan menahan marah. Lalu dia bertanya kali kedua mengharapkan Rasulullah SAW memberitahu amalan lain yang lebih besar pahalanya.
Tetapi Rasulullah tetap mengulangi perkataan ‘jangan marah’. Untuk mendidik sifat baik dalam diri perlulah menghampiri diri dengan memperbanyakkan melakukan ibadat wajib dan sunat. Kekuatan takwa dan iman secara langsung akan menjauhkan perkara yang ditegah, termasuk sifat pemarah.
Sifat pemaaf lahir dari jiwa dan hati yang tenang hasil tarbiah berterusan. Sebab itu, selalulah memupuk sifat pemaaf bermula dengan perkara yang kecil dan mudah hilang sifat marah. Jika ada sesuatu menimbulkan marah, berfikirlah sejenak untuk menilai atau muhasabah diri.
Renungkan dalam hati adakah perkara itu juga berpunca dari kita sendiri? Adakah sebelum ini kita mengambil langkah yang wajar untuk mengelak perkara itu berlaku? Jika kita mampu berfikir sedemikian, cahaya kebenaran mudah memasuki ruang hati dan memberi petunjuk tindakan wajar dilakukan seterusnya.
Pada ketika itu syaitan tidak berpeluang menyemarakkan perasaan marah, yang lahir adalah keinsafan dan sifat memaafkan. Sifat pemaaf memberi manfaat besar kepada diri sendiri terutama dari segi rohani.
Orang yang bersifat pemaaf selalu dalam keadaan tenang, hati bersih, berfikiran terbuka, mudah diajak berunding dan sentiasa menilai diri untuk melakukan kebaikan. Bagi yang bersifat pemaaf, padanya tiada dalam hatinya tersimpan perasaan marah.
Sebab itu, hati orang bersifat pemaaf tidak mudah terbakar dengan provokasi yang menekan dirinya. Banyak masalah berkaitan hubungan sesama manusia berpunca sifat marah dan membalas dendam.
Biarpun perselisihan kecil, perkara itu tidak dapat diselesaikan disebabkan perasaan dendam masih bertapak di hati. Sikap berdendam hanya merugikan kedua-dua pihak. Jika sifat memaafkan diamalkan, insya- Allah, kita juga tidak akan menanggung kemarahan daripada orang lain.


Sebaiknya sebelum tidur perkara yang selalu dipesankan orang alim supaya kita memaafkan kesalahan semua orang dengan harapan dan doa, orang lain juga terbuka hati untuk memaafkan kesalahan kita.
Sesungguhnya kesalahan dengan Allah lebih mudah untuk memohon keampunan kerana sifat Allah Maha Pengampun, tetapi kesalahan sesama manusia susah. Jika semua orang bersifat pemaaf alangkah bahagia dan amannya dunia ini.

Mendidik Iman





Kita suka kalau dapat berinteraksi dengan manusia yang kita admire, 
tapi mengapa kita selalu tak fokus berinteraksi dengan Allah, kata sayang Allah, kan? 
So, kena improve "communication skills" dengan Allah. Moga Allah redha dengan kita.


The most important thing, hayatilah bacaan Al-Fatihah.
 Kita faham maknanya, tapi kadang makna sekadar makna,
 kalau hati kita sendiri macam tak sensitif dengan ayat-ayat Allah tu..

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan sanadnya daripada Saiyidah Aishah r.a., isteri Rasulullah SAW, bahawa Baginda telah bersabda:
“Solat dua rakaat (sebelum) Solat Subuh itu lebih baik daripada dunia dan segala isi buminya”.
Dan diriwayatkan oleh Saiyidah Aishah juga bahawa Rasulullah SAW bersabda lagi berkenaan solat dua rakaat ini:
“Dua rakaat ini lebih aku sukai daripada segala isi dunia.”
Dan diriwayatkan lagi oleh Saiyidah Aishah r.a. bahawa Rasulullah SAW apabila di dalam perkara Solat Sunat, Baginda mengambil berat untuk mengerjakan Solat Sunat Subuh lebih daripada yang lain-lain.
Then pasal wudhuk. Pasal ambik air sembahyang. We do know kan salah satu fadhilat berwudhuk ni adalah menghapuskan dosa-dosa kecil. Yup. Tapi untuk memaknakan lagi setiap titisan air wudhuk yang kita ambik tu, mungkin sambil tu kita cakap dalam hati berdoa and mintak ampun kat Allah. Contohnya,
Berkumur : Ya Allah, ampunkan lah dosa ku bercakap perkara yang sia-sia.
Basuh muka : Ya Allah, sejukkanlah hati insan yang memandang.
Basuh tangan : Ya Allah, ampunkan lah dosa ku kerana melakukakn perkara yang sia-sia
Sapu kepala : Ya Allah, mudahkan lah aku memahami pelajaran dan mengingatinya
Basuh telinga : Ya Allah, ampunkan lah dosa ku kerana mendengar perkara sia-sia
Basuh kaki : Ya Allah, ampunkan lah dosa ku kerana berjalan untuk tujuan yang sia-sia

Aku kata 'astaghfirullah' tapi hati masih gemar akan maksiat.
Aku kata 'wa atubu ilaih' tapi jasad masih melakukan dosa sama.
Aku kata 'wa nadimna ya Allah' tapi kesilapan lalu masih kuulangi.  
Aku kata 'subhanallah' tapi aku tidak mampu menghayatinya.
Aku kata 'alhamdulillah' tapi aku masih tidak bersyukur dengan kurniaanNya.
Aku kata 'Allahuakbar' tapi cintaku lebih kepada dunia.  
Aku kata 'ma fi qalbi ghairullah' tapi masih ada ruang di hatiku untuk insan yang tidak halal.
Aku kata 'aku tak layak ke syurga, tapi aku tak sanggup ke nerakaMu' namun aku hidup di dunia seakan-akan aku kuat untuk rasa pedih api neraka.  
Aku kata aku ingin mendekatiMu,
Namun amalku tak seiring dengan kata-kataku.
Aku malu dengan sepasang mata kurniaanMu ini,
Kerana air mata yang mengalir seakan-akan sia-sia.  
Aku malu dengan tangan yang sudah lelah mengelap air mata,
Kerana tingkah laku pemiliknya ini tidak menggambarkan aku kesal.
Bahkan aku malu dengan sang burung yang berkicau,
Kerana aku insan yang dinodai dosa,
Sedang sang burung tidak disentuh walau sekelumit dosa. 

penulis : ERNA 

lagi satu tentang....

Kepentingan Menuntut Ilmu 


Rasulullah s.a.w bersabda;

 "sesiapa yang menempuh satu jalan kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga,"-riwayat Muslim

Hatta anjing yang ada experience dalam bau-bauan pun ditinggikan darjat menjadi anjing polis kerana ianya ada ilmu, apatah lagi manusia kalau manusia menjadi insan yang berilmu. Tuntutlah ilmu yang bermanfaat yakni; ilmu yang mendekatkan diri kepada Allah, ilmu untuk melawan hawa nafsu serta tipu daya syaitan, ilmu untuk menambah amal dan meningkatkan kualiti amal, ilmu yang membuatkan kita mengenal hakikat kehidupan di muka bumi

Antara doa menuntut ilmu;

Doa nabi Musa : "rabbi zidni ilma" yang bererti Ya Allah, tambahkan kepadaku ilmu pengetahuan.

Surah Taha ayat 25-28 : O my Lord, open my chest for me and make my task easy for me and make loose the knot from my tongue so that they understand my speech.

semua artikel ini dari : http://dunianorain.blogspot.com 





Friday, July 5, 2013

5 Reasons Why People Take You For Granted?


Taking people for granted

Are you a person who is always ready to help, soft spoken, decent, honest and ready to give love to all your friends and relatives? If yes, then I am sure that you would have felt at least once in life that people take you for granted. There are people who feel that they are taken for granted by their friends, spouse, colleagues, family etc. I know this truth is harsh but even with your loving and caring nature you don’t get the love and attention you deserve.
Even if you are one among them then it is better to analysis the situation and know why you are taken for granted by others because it hurts people when you genuinely care and love doesn’t care about your feelings.
Sometimes it’s your mistake that you give them lots of importance and all your feelings and emotions are attached to them. Before finding any solution to this problem, it is important that you should know the reasons why people take us for granted.
Reasons why People take you for granted:
  • You love them:
This is the biggest reason why anyone starts taking you for granted. If you are expressive and told a person that what he/she means to your life, he/she will start thinking that whatever happen you are never going to go away especially when it’s an unconditional love. So, if you think that the one you love is taking you granted, it’s time to rethink about that relation.
  • They rule your life:
There are people who have the power to make you smile as well as cry and when people become so important in your life, you become weak in front of them. You start living your life the way they want and try to do whatever makes them happy. The day others know their importance they will surely take you for granted.
  • You are Adjusting:
If you are adjusting, emotional in nature and keep others first while taking any decisions in life then people will surely take you for granted. It’s good to be nice to people but start thinking that you won’t do anything wrong with them and you will adjust for them in any situation. It’s very easy to play with emotions for adjusting person.
  • Never think about credits:
Even if you are trying to work hard for someone or care a lot for someone, you never expect to get care and credit in return then you need to become smarter. There are people whom you have to realize how much you work and care, sometimes you need to use words to show who you are and what your worth is. Once you will show your worth, they will stop taking you for granted.
  • Self-confidence:
Sometimes people lose their self-confidence either because of failures or wrong decisions in life. If you will lose self-confidence, how others are going to respect you? Lack of confidence gives permission to another to rule you. Unless you won’t show your importance, other won’t come to know what you mean to their lives.
Above were few major reasons why people start taking you for granted but to avoid such situation, you don’t have to be bad or rude to them. If you are polite and giving then don’t change yourself to show your worth, there are other ways to show others that you exist. I will surely share them in my next article. Meanwhile do share your views with us that why people are taken for granted.


Do let us know what you do when people take you for granted? What changes you bring in yourself that people start valuing you and respect you as an individual?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGERS CHAT ROOM